Vaiņodes vidusskola
- Stundu un nodarbību saraksts
- Konsultāciju saraksts
- Stundu laiki
- Citādas mācību stundas
- Valsts pārbaudes darbi 2022./2023. m. g.
- Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību
- Noteikumi par valsts pārbaudes darbu norises laiku 2021./2022.mācību gadā
- Noteikumi par svešvalodas centralizētā eksāmena vispārējās vidējās izglītības programmā aizstāšanu ar starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījumu svešvalodā
- Valsts pārbaudes darbu programmas 2022./2023.
- Stundu un nodarbību saraksts specializētajā izglītības programmā 21015811
- MyKoob
- Karjeras izglītība
- Skolēniem
Mācību diena prātam un sirdsgudrībai
Ceturtdien, 30. janvārī, 4. klases skolēni (audzinātāja Māra Pliņģe) ļoti lietderīgi pavadīja visu mācību dienu. Izmantojot ESF projektā “Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai” paredzētās nodarbības, bērni Liepājas ZIC izmēģināja dažādas tehnolģias, pārbaudīja dabas likumus, rada tēlainu priekšstatu par fizikālām parādībām. Inovāciju klasē notika praktiska nodarbība – spēles programmēšana.
Liepājas teātrī bērni noskatījās izrādi “Polianna”, kura māca atrast prieku un iemācīt priecāties arī citiem, jo pasaule ir skaista (Iniciatīva „Latvijas skolas soma”)
Math Game Day
Ceturtdien, 5.decembrī, izmantojām iespēju piedalīties starptautiskās matemātikas sacensībās “Math Game Day”. Konkurss notika tiešsaistē, un svarīgi bija 20 minūtēs ātri un precīzi veikt uzdevumus. Piedalījās dažāda vecuma komandas - 3. - 12. klasei (katrā 5 dalībnieki), skolotājas Dace Čivžele, Māra Pliņģe un Kristīne Pāvila. Skolēniem bija interesanti. Sacensību rezultāti tiks paziņoti pēc dažām dienām.
"Dzīvei gatavs!"
Pirmdien, 25. novembrī, 9. – 12. klasei tika mainīts ierastais stundu saraksts – notika Swedbank praktiskās mācībstundas "Dzīvei gatavs!", kurās Swedbank AS Liepājas filiāles Klientu konsultantes Lolita Janeka, mūsu skolas absolvente, un Baiba Miņina.
Informātikas stundā bankas speciāliste runāja par digitālo drošību, tipiskākajiem naudas krāpšanas veidiem internetā, tika atgādināti drošības pasākumi, rīkojoties ar naudu interneta vidē un kā identificēt dažādus naudas izkrāpšanas mēģinājuma pazīmes.
Ekonomikas stundas laikā skolēni apguva tematu par aizņēmumu veidiem un izzināja kreditēšanas procesa principus, kā arī noskaidroja – vai un kā pats aizņēmējs var ietekmēt finansēšanas nosacījumus. Skolēni iepazinās ar vairākiem reāliem gadījumiem, kuros bankas klienti lūdz aizņēmumu, veica aprēķinus, izvērtēja situācijas, lai pieņemtu un pamatotu lēmumu par aizņēmuma piešķiršanu.
Angļu valodas stundā skolēni “kļuva par karjeras konsultantiem” un apguva tematu par nākotnes darba tirgu, noskaidroja, kuras profesijas izzudīs, jo darbiniekus aizstās roboti. Jaunieši tika iepazīstināti ar nākotnes profesiju izaicinājumiem un diskutēja par dažādām prasmēm, kas jāattīsta jau šodien, lai nākotnē veiksmīgi darbotos profesijās, kas šobrīd vēl nemaz neeksistē. Tika pārrunātas tādas prasmes kā IT kompetence, sadarbība, emocionālā inteliģence, adaptēšanās spēja un citas, uzzināja par aspektiem, kas maina darba tirgu.
Šādās dažādu nozaru uzņēmumu un iestāžu speciālistu vadītās nodarbībās skolēni pārliecinās par skolā apgūstamo zināšanu un prasmju pielietojumu dzīvē.
Eksperimenti Liepājas Zinātnes un izglītības inovāciju centrā
19. novembrī 2. klases skolēni un audzinātāja Baiba Auguste, izmantojot ESF projekta „Izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai” finansējumu, aizvadīja ļoti interesantu un STEM jomas izglītojošo nodarbību “Eksperimenti fizikas un ķīmijas laboratorijā” Liepājas Zinātnes un izglītības inovāciju centrā (ZIIC)
Bērni iepazina fizikas likumus, veicot dažādus interesantus eksperimentus. Viņi varēja pārtapt par “burvju māksliniekiem”, jo pēkšņi ar papīru pārsegtu ūdensglāzi varēja apgāzt otrādi un ūdens cauri nesūcās, bet peldošai svecei, uzliekot apgāztu glāzi, ūdens sāka no trauka plūst glāzē.
Visjautrākais bija slāpekļa mākoņa ķeršana, jo katrs gribēja to ielikt kabatā un aizvest mājās, kā arī pārbaudīt, kāda ir sajūta, sēžot uz naglu krēsla.
Praktiski pārbaudot dabas likumus, eksperimenti palīdz raisīt interesi, meklēt atbildes, izprast tās un baudīt izziņas prieku apgūt tik nopietnas dabaszinātnes kā fizika un ķīmija.
Sākas mācības Eiropas Parlamenta Vēstnieku skolā.
Piektdien, 1. novembrī, Līga, Samanta un Enija (12. klase) piedalījās Eiropas Parlamenta Vēstnieku skolas atklāšanas ceremonijā. Meitenes klausījās Latvijā zināmu cilvēku motivējošus veiksmes stāstus un piedalījās projektu veidošanas meistarklasē. Šīs skolas programmas "mērķis ir jauniešos veicināt apzināties sevi kā nozīmīgu ES daļu, rosināt izpratni par sabiedrībā notiekošo un motovēt līdzdarboties"
Par klimatu, zvaigžņu pētīšanu un Visuma noslēpumiem
Trešdien, 30.oktobrī, 4. klases skolēni un audzinātāja Māra Pliņģe mācību ekskursijā Irbenes Radioatronomijas centrā apskatīja 32 m pilnīgi grozāmo parabolisko antenu, kura ir lielākā Ziemeļeiropā un tiek izmantota starpzvaigžņu vides objektu novērojumos. Kurzemes Democentrā aizraujošā interaktīvā nodarbībā skolēni uzzināja, kāpēc notiek klimata pārmaiņas, kādi tam iemesli un sekas, kā un vai vispār tās novēršamas.
Nodarbību noslēgumā Planetārijā bērni noskatījās filmu par planētām un Visuma noslēpumiem.
Mācību ekskursijai tika izmantots ESF projekta „Izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai” finansējums
"Citāda mācību stunda" Zinātkāres centrā "ZINOO Cēsis"
10. oktobrī, izmantojot ESF projekta „Izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai” finansējumu, 7.b klases skolēni, audzinātāja Elita Ozola un 6. klases skolēni, un audzinātāja Astrīda Gaļicka Zinātkāres centrā "ZINOO Cēsis" interesantā un atraktīvā “citādā” mācību stundā izzināja skaņu, noteica kliedziena skaņas stiprumu decibellos, izmēģināja pareizu krāsu jaukšanu, griežot krāsu apli. Bērniem bija iespēja kļūt par “kosmonautiem” un doties simulācijas lidojumā kosmosā, vērot zibens rašanos, un katrs mēģināja apsēsties uz naglām krēsla sēdeklī.
Lai arī diena bija lietaina, skolēni izstaigāja un priecājās par Cēsu vecpilsētu, bet mājupceļā pārbaudīja savu veiklību un drosmi Līgatnes “Tīklu labirintā” (8 m augstumā).
Aizveda mūs uz Munameģi, AHHAA un Līgatni
26. – 27. septembrī 12. un 10. klašu skolēni kopā ar audzinātājām Āriju Čerņavsku un Inesi Butkeviču devās uz kaimiņvalsti Igauniju. Ekskursijas galamērķis bija vairāki apskates objekti studentu pilsētā Tartu.
Zinātnes centrā AHHAA (vismodernākajā Baltijā) bija iespēja aplūkot vairāk kā 170 eksponātus, veikt daudzveidīgus eksperimentus, iepazīties ar fizikas likumu darbību, pētīt kosmonautikas sasniegumus, vērot saistošus ķīmijas eksperimentus un bioloģijas pētījumu rezultātus, iepazīties ar mūsdienu tehnoloģijām, izmēģināt tās.
Ledus laikmeta parkā tika gūtas zināšanas un vizuāls priekšstats par dzīvi Ledus laikmetā, pasaules un cilvēku attīstības vēsturi mainīgajā dabas vidē. Varēja redzēt izmirušos mamuta, alu lauvas, Īrijas staltbrieža un citu dzīvnieku izbāzeņus (dabiskā lielumā), šie dzīvnieki pakāpeniski apdzīvoja Igaunijas teritoriju, klimatam kļūstot siltākam. Daudz jaunu zināšanu iegūts par ļoti labi pazīstamo, bet tomēr unikālo vielu - ūdeni, kuram ir ļoti liela nozīme dzīvības pastāvēšanā uz mūsu planētas.
Tartu vecpilsētas apskatei individuāli vai grupās tika dotas 2,5 stundas, izmantojot telefonu un skolotājas Ineses sagatavoto aprakstu par ievērojamākajiem izglītības, kultūras un arhitektūras objektiem. Tika aplūkotas 1632. gadā dibinātās Tartu universitātes ēkas, Doma baznīcas drupas un universitātes muzejs, Vanemuinas teātra ēka, vairākas skulptūras, rātslaukums, slīpā māja, kanālmalas apstādījumi un tilti.
Nākamajā rītā - 3 km pastaiga pa Ahajas upes senleju –aizsargājamu dabas teritoriju, kur bija redzami smilšakmens atsegumi, alas, avoti.
Dzestrais rīts, skaistās ainavas un daudzās kāpnes visus pamodināja, un tālākais ceļš veda uz augstāko Baltijas virsotni - Munameģi (318 m v. j. l. ). Vairāk kā 26 m augstajā skatu tornī tika stāstīta teika par šī kalna rašanos, kā arī atklājās rudenīgā ainava 50 km rādiusā.
Pēdējais apskates objekts bija jau Latvijā - slepenais pazemes bunkurs Līgatnē, kurš PSRS laikos bija paredzēts 250 valdības pārstāvju dzīvei un darbam atomkara gadījumā 3 mēnešu garumā. Gides interesantais un asprātīgais stāstījums un bunkura telpu iekārtojums papildināja zināšanas vēsturē par padomju laiku.
Paldies šoferim Jurim Strēlim par “vizināšanu”, informācijas sniegšanu, pacietību un atsaucību.
Mācību ekskursijas ceļa izdevumi segti no projekta „Izglītojamo individuālo kompetenču atbalsta pasākumi” finansējuma.
Lai rakstītu glīti
3. oktobrī sākumskolas skolēniem Līga Reitere, stāstniece, tautas tradīciju zinātāja, vadīja glītrakstīšanas stundas pēc 100 gadu vecas metodikas, runāja ar bērniem par rokraksta vērtību mūsdienās.
Lai rokraksts veidotos glīts, katram skolēnam jāatceras, ka jābūt kārtībā domām, stājai, darba vietai. Bērni ar interesi mācījās “karalisko glītrakstīšanu”.
Nodarbības notika, izmantojot programmas "Latvijas skolas soma" finansējumu.
Mācību stundas "Izlaušanās istabās"
Pirmdien, 8. aprīlī, 11. un 12. klases skolēni un skolotājas Ārija Čerņavska un Iveta Mame aizvadīja interesantu un pēc skolēnu domām ļoti lietderīgu mācību dienu.
Mācību stunda Swedbank “Finanšu laboratorijā”
“Finanšu laboratorijā” 4. - 12. klašu skolēniem ar radošu uzdevumu palīdzību bija iespējams nostiprināt skolā iegūtās teorētiskās zināšanas finanšu jautājumos un uzlabot finanšu pratību, izkāpt ārpus skolas sola, lai iegūtās teorētiskās zināšanas savienotu ar iespējām tās pielietot reālajā dzīvē, jo svarīgi jau skolas vecumā radīt izpratni par efektīvu finanšu pārvaldību, parādīt, ka finanses un ekonomika nav nedz garlaicīgas, nedz abstraktas jomas, kas noderīgas vien ekonomikas stundās skolā.
Finanšu laboratorijas pamatā ir spēle ar “izlaušanās istabas” elementiem - jauniešiem jāatbild uz dažādiem ar finanšu pratību, tostarp budžeta plānošanu, atbildīgu aizņemšanos, personības attīstību, drošību e-vidē un 21. gadsimta prasmēm saistītiem, jautājumiem, lai atklātu kodu, kas atslēdz seifu.
Mācību stunda “Ziedoņa klasē”
Fonds Viegli realizē Imanta Ziedoņa ideju – “pietiekami daudz spēka, līdzekļu un uzmanības veltīt izglītībai”.
Ziedoņa klase piedāvā alternatīvas mācību stundas, kurās ir iespēja iepazīties ar Imanta Ziedoņa personību un daiļradi neierastā veidā – risinot apslēptas mīklas īpaši veidotā “izlaušanās istabā”, kas balstīta uz sadarbību un lasīsprasmi. “Izlaušanās” istaba Ziedoņa klasē nodrošina pieredzē balstītu mācīšanās procesu, kas jauniešiem un Ziedoņa darbu cienītājiem atklāj jaunas autora personības šķautnes. (https://www.fondsviegli.lv/lv/ziedona-klase)
Nodarbības apmaksai izmantots programmas “Latvijas skolas soma” finansējums.
Vaiņodes novada domes nodrošināts transports. Paldies!
Vēstures stunda piemiņai un cerībai.
Pirmdien, 25. martā, Komunistiskā genocīda upuru piemiņas dienā, vēstures stundu 6. – 12. klases skolēniem bija sagatavojis Andrejs Migla, režisors, dramaturgs un rakstnieks. Skolēni uzmanīgi klausījās erudīto un saistošo stāstījumu par mums, mūsu novadu, Latviju “toreiz” un tagad, par novadniekiem - izcilām personībām - un notikumiem, kuri veidojuši mūsu valsts vēsturi.
Kopā ar skolēniem rakstnieka atmiņu stāstījumu klausījās viesi – gan 1941., gan 1945. gadā no Vaiņodes un Embūtes deportētie, kuri rīta pusē nolika ziedus un iededza sveces pie piemiņas akmeņiem Vaiņodes dzelzceļa malā un Vībiņu centrā, pieminot tuviniekus, kuru dzīvības izgaisa svešumā.
1.– 5. klašu skolēni noskatījās amatierfilmu (Alda Prūse) par Vaiņodes novada bērniem, kuri kopā ar vecākiem tika deportēti uz mazapdzīvotiem un attāliemPSRS rajoniem.
“Zeme ir plakana”!?
Eiropas Medijpratības nedēļa, kas notika ES mājā no 18. līdz 22.martam, ir jauna Eiropas Komisijas iniciatīva, lai uzsvērtu mediju lietotprasmes sociālo nozīmi un veicinātu plašsaziņas līdzekļu lietotprasmes iniciatīvas un projektus visā Eiropas Savienībā.
Reperis B.o.B savulaik teica, ka Zeme ir plakana. Viņš arī sarīkoja ziedojumu vākšanas kampaņu, lai varētu pārliecināties, ka gadsimtiem ilgu zinātnes un pētījumu rezultāti par to, ka zeme ir apaļa, nav pareizi. Šī mērķa sasniegšanai viņam bija nepieciešami miljons dolāri.
Cik viegli radīt un internetā izplatīt sazvērestības teorijas un viltus ziņas? Kas un ar kādu mērķi rada saturu?
Pirmdien, 18. martā, 8. klase un audzinātāja Iveta Mame medijpratības nodarbībā "Zeme ir plakana!", ko vadīja Liene Valdmane (Bērnu un jauniešu drošība internetā),
izzināja internetu, noskaidroja, kāpēc būtiski domāt kritiski, izteikt un aizstāvēt savu viedokli.
Kāpēc svarīgi būt gudrākam un drošākam ne tikai internetā, bet arī skolā un ģimenē?
Izmantoti foto un materiāli #Medijpratība #EUmedialiteracyweek Eiropas Medijpratības nedēļa ➡️ https://ec.europa.eu/…/european-media-literacy-events/events
Radošā darbnīca bioloģijā
19. decembra veselības mācības un bioloģijas stundas 12. klasei bija īpašas, jo pie mums viesojās mājražotāji Ineta Jurķe-Miķelsone un Jānis Mihelsons (SIA „Miju”), novadot radošu darbnīcu. Nodarbība sākās ar prezentāciju, kurā tikām iepazīstināti ar pārtikā un kosmētikā izmantojamiem augiem, ārstniecības augiem. Varējām pārbaudīt savas zināšanas par dažādu augu pielietojumu, saņemot nelielas dāvaniņas par pareizām atbildēm.
Pēc tam sākās praktiska darbošanās. Vispirms katrs pats sev pagatavojām augu tēju maisījumus, izvēloties drogas no daudzveidīgā klāsta un saņemot konsultācijas, kas ar ko sader kopā. Nākošais uzdevums bija pagatavot garšaugu maisījumus- pārtikas piedevas. Tad, izvēloties sev tīkamus komponentus, izgatavojām ķermeņa skurbi. Darbnīca noslēdzās ar ļoti veselīgu un garšīgu lietu- Inetas ceptās maizītes, pagatavoto dārzeņu salātu, netradicionālu ievārījumu un rudens tējas baudīšanu.
Paldies par jauko nodarbību un iegūtajām zināšanām!
Veselības mācības stunda
Kopš 1988. gada 1. decembra pasaulē ik gadu tiek atzīmēta Pasaules AIDS diena, kuras laikā visā pasaulē norisinās izglītojoši pasākumi un akcijas. To mērķis ir informēt sabiedrību par HIV/AIDS izplatību un profilakses iespējām, kā arī pievērst uzmanību HIV/AIDS problēmas nopietnībai.
Atzīmējot Pasaules AIDS dienu, mūsu skolā 5. decembrī veselības mācības stundas 8. – 12. klasēs vadīja Liepājas pilsētas domes Sociālā dienesta Atkarību profilakses centra sociālais pedagogs Dzintra Pole un medmāsa Oksana Poļakova. Skolēni sarunās ar speciālistēm uzzināja vairāk par AIDS un HIV, noskaidroja sabiedrībā izplatītos mītus par inficēšanos ar HIV un kā sevi pasargāt, kas ir eksprestests, kā izturēties pret HIV slimniekiem, kādas ir tiesības un pienākumi inficētajiem ar HIV, izspēlēja spēles par inficēšanos un neinficēšanās veidiem.
40 minūtes "miljons smaidu zemē"
Šogad 11. klasē mācās meitene no Taizemes -Sasithon Limpanitiwat jeb vienkārši Fah. Ģeogrāfijas stundā (skolotāja Laila Strēle), apgūstot pasaules kultūru daudzveidību, Fah, ģērbusies nacionālajā tērpā, kopā ar Latvijas "māsu" Līgu Mami prezentēja savu valsti Taizemi. Klasesbiedri tika iepazīstināti ar Taizemes senās vēstures, kultūras, budisma, arhitektūras, sadzīves tradīcijām, mūziku, pagaršoja taizemiešu asos ēdienus. Stundas beigās katrs saņēma dāvaniņu - taizemiešu tradicionālās bikses.
“Skolas somā” Dzejas stunda
Pirmdien, 17. septembrī, Dzejas stundā 8. – 12. klašu skolēniem Kārļa Vērdiņa dzeju runāja aktieris Ēriks Vilsons, nedaudz iepazīstināja ar dzejnieka dzīvi un daiļradi, profesionālo kajeru. Mākslinieks atgādināja zināmos bērnu dzejoļus no krājumiem “Burtiņu zupa” un “Tētis”, bet dzejā pieaugušajiem atklāja Kārļa Vērdiņa dzejoļu izteiksmīgo un neizdibināmo, reizē sirsnīgo, zobgalīgo intonāciju.
Aktieris veiksmīgi dzejas priekšnesumu saistīja sarunā par mums pašiem, mūsu pārdzīvojumiem, iekšējām sajūtām, kā arī ar saviem secinājumiem par dzejnieka, aktiera, mūziķa profesiju.
Dzejas lasījumus papildināja mūziķes Ievas Tālbergas dziedātās tautasdziesmas.
Dzejas stundas programmas “Dzejnieks un laiks. Teksts un konteksts” finansējums - iniciatīvas Latvijas valsts simtgades dāvana bērniem un jauniešiem “Latvijas skolas soma” ietvaros.
Kopā nākotnes mežam
Mūsu novads piedalās Latvijas pašvaldības “Meža dienās 2018” un turpina tradīciju- padarīt Latviju krāšņāku ar koku stādījumiem parkos, gatavojoties Latvijas simtgadei.
Piektdien, 14. septembrī, 8., 10. un 12. klases skolēni piedalījās Vaiņodes parka labiekārtošanā –stādīja košumkrūmus, krāsoja soliņus, meklēja tiem ērtāko izvietojumu.Pie izveidotajiem objektiem un stādījumiem skolēni izvietoja“Meža dienu” zīmi un parakstījās (priecājās, ka pēc gadiem varēs atrast, lai redzētu, kā auguši viņu stādījumi).
Skolēni strādāja kopā ar Vaiņodes novada dārznieci Silviju Skuju, bet par projekta norises nodrošināšanu gādājaVaiņodes novada izpilddirektors Normunds Pāvils.
Sociālo zinātņu un bioloģijas stundās skolēni apspriedīs idejas, kā veidot ainavu, kā izvēlēties nepieciešamos stādījumus un tos kopt, bet karjeras izglītības nodarbībās tiksies ar profesionāļiem – ainavu arhitektiem, profesionāliemdārzniekiem, kokkopjiem – mūsu skolas absolventiem, lai noskaidrotu viņu karjeras ceļu no skolas sola līdz profesijas apguvei un darbam.
Projektu finansē Meža attīstības fonds (MAF)
Mācības Robotu skolā
Piektdien, 23. martā, notika 2. - 4. klašu nodarbības "Robotu skolā" kur uzņēmējs Kaspars Čabs ar savu projektu "AgirVision robotu skola" piedāvāja neparastu veidu, kā bērniem jau sākumskolas vecumā veicināt interesi par inženierzinātnēm un robotiku un ar tām saistītos mācību priekšmetus, kā arī iepazīt un izprast konstruktora, inženiera un dažādu citu eksakto zinātņu darbinieku profesijas.
Nodarbībās skolēni mācījās likt kopā robotus ne tikai pēc instrukcijas, bet darbojās arī praktiski - izgudrojot tos paši, kā arī programmējot robotus pēc saviem uzskatiem. Bērni strādāja gan individuāli, gan nelielās grupās, mācījās sadalīt pienākumus, komunicēt savā starpā, rast radošus uzdevumu risinājumus, veidot reālo objektu un parādību modeļus.
Iegūtās zināšanas neaprobežojās tikai ar vienkāršu konstruktoru uzbūvi, notika arī dažādas STEM orientētas apmācības, sākot ar magnētisma pamatiem, elektrības pamatiem. Bērni uzzināja par konstruktoru un inženieru profesijas daudzveidību, iegūto zināšanu un prasmju vērtību un lomu dzīvē.
Izdevumi par pasākumu tika segti, izmantojot ES ESF projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 "Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs finansējumu.
Skaitļa П diena arī sākumskolai
Skaitļa П diena arī sākumskolas skolēniem bija pirmā mācību diena pēc pavasara brīvdienām. Bērni mācījās matemātiku savādāk - "dažādās darbnīcās" - ievērojot zīmējuma (tangramma puzle) kontūru, bija jāizdomā un jāsaliek zīmējumi, un jāizmanto visas 7 figūras. Skolotājas mācīja locīt papīru, veidojot ģeometriskas figūras, skaitīt un rēķināt, apgūstot vācu valodu, dziedāt dziesmas, kurās ir minēti skaitļi, rakstīt ciparus un pārveidot tos dažādos zīmējumos.
Skolotājas ir pārliecinātas, ka bērniem, tā strādājot ar dažādiem modeļiem un priekšmetiem, tiek attīstīta ģeometriskā domāšana, radīta izpratne par matemātiskiem jēdzieniem un pamazām nostiprināta atziņa,ka matemātika, lai gan ir "grūta", bet interesanta un sastopama tepat - mums visapkārt
Mūzikas stunda operā
20. janvārī 4. klases skolēni un vecākiem bija jauka iespēja noskatīties populārā P. Čaikovska baleta "Riekstkodis" iestudējumu LNO. Bērni par to mācās mūzikas stundās, kā arī apgūst jēdzienus "opera", "balets", Daudziem tas bija vienreizējs un aizkustinošs piedzīvojums - sajūsma par grezno zāli, brīnišķīgo mūziku, krāšņajiem tērpiem un dekorācijām, graciozajiem baleta meistariem. Redzēt, dzirdēt - tas ir - pārdzīvot.
Interesanti? - protams. Darbietilpīgi? - protams. Derīgi?- protams!
Kad cilvēkam jautā, kādu viņš gribētu savu nākotnes vai vēlamo darbu, ikviens sākotnēji atbild – lai būtu interesanti.Kad skolēnam jautā, kādu viņš gribētu mācību stundu, viņš nedomājot atbild, ka interesantu. Kas vienam interesants, otram var likties bezgala garlaicīgs.Kā sabalansēt, lai lielākai daļai būtu interesanti, lai būtu lietderīgi.Negaidot kompetenču obligāto ieviešanu ikdienas mācību darbā, Vaiņodes vidusskolas skolotāji jaunas idejas ievieš jau vairākus gadus. Sākotnēji tās bija “Citādas mācību stundas” , “Vedīsim skolu laukā”,starppriekšmetu eksāmeni un dažādas citādas darba formas.
Šā gada noslēgumā skolotāji piekrita izaicinājumam, sadarbojoties ar kolēģi vai kolēģiem, veidot starppriekšmetu sadarbības stundas vai pasākumus. Ne tikai lai būtu interesanti, bet lai maksimāli liktu un ļautu skolēniem pašiem darboties, uzņemties atbildību par gala rezultātu.
Sākumskola jau vairākus gadus īpaši izceļas ar radošumu, izdomu un aktivitāti. Tas neizpalika arī šoreiz. Ivetas Kabiņeckas vadībā visi sākumskolas skolotāji tēmā “Ziemassvētki”iekļāva gan matemātiku, latviešu valodu, mūziku, dejas, vizuālo mākslu u.c. mācību priekšmetus.
Īpašs izaicinājums 6.klases skolēniem notika, savienojot matemātiku un dabaszinības. Kabinetā atkritumu maisiņi pildījās ar dārzeņu mizām, smaržoja vārīti dārzeņi. Tika mizots, griezts, svērts, mērīts, noteikts pēc acumēra. Ja ikdienā teksta uzdevumos “kubs” ir tikai matemātiska mērvienība, tad, izgatavojot to pašiem un aizpildot ar saviem augumiem, priekšstats par “kubu” kā mērvienību būs paliekošs. Skolotājas Anda Čerņavska un Laila Strēle ne vienu vien dienu bija veltījušas, lai skolēni iegūtu maksimāli daudz šajās stundās.
Par īstu parādi izvērsās 5.klases stundas galarezultāts, kur, sadarbojoties Mairai Strēlei, Ingai Prūsei un Elitai Ozolai tapa dejas un mākslas uzvedums “Menuets”. Ikdienā tik nevaldāmie un nepacietīgie skolēni jutās lepni un atbildīgi.
Matemātika un svešvalodas (Dace Čivžele, Viktorija Bulavkina,Valentīna Krasjuka), literatūra un angļu valoda( Gunta Minka, Sandra Mickus), sociālās zinības un mājturība(Iveta Mame, Elita Ozola, Māra Tamuža), ķīmija un vizuālā māksla(Ārija Čerņavska,Elita Ozola), bioloģija un svešvalodas(Aija Revizore, Valentīna Krasjuka, Iveta Kabiņecka), sociālās zinības un matemātika(Inese Butkēviča, Dace Čivžele, Agrita Bitere), vēsture, sports, latviešu valoda un sociālās zinības(Aija Grēbere, Artūrs Blumbergs, Inese Butkēviča), ķīmija un fizika(Ārija Čerņavska, Iveta Mame), matemātika, sports un informātika(Anda Čerņavska, Zigmunds Mickus, Laura Eglīte), latviešu valoda un karjeras izglītība(Aija Grēbere, Māra Tamuža).
Sākotnēji it kā nesavienojamie mācību priekšmeti ”pēkšņi “ organiski savienojās un veidojās kas jauns, nebijis. Interesanti? – protams. Darbietilpīgi? – protams. Derīgi?- protams.
Mēs visi esam lepni par paveikto, plānojam turpmāko, nebūs viegli, bet būs interesanti.
Paldies visiem skolotājiem par ieguldīto darbu!
Gunta Minka
2. klase mācās citādi
Šajā mācību gadā 2.klases skolēniem izveidojusies sadarbība ar Liepājas pilsētas bibliotēku ’’Libris”. Dzejas dienu mēnesī septembrī šajā bibliotēkā skolēniem bija iespēja piedalīties teatralizētā dzejas uzvedumā ”Bezgalīgā čalošana”. Aktrise Vija Mežale kopā ar Liepājas katoļu pamatskolas dziedošajiem skolēniem bija sagatavojusi interesantu Pētera Brūvera dzejas kompozīciju. Priekšnesumu sagatavošanā bija ieguldīts liels darbs, un jaunie mākslinieki uzstājās ļoti atraktīvi un izjusti, izrādē iesaistot arī mūs, skatītājus.
Oktobrī 2.klases skolēni atkal viesojās Liepājas pilsētas bibliotēkā “Libris “ un piedalījās bibliotekāres Solvitas Terbetas sagatavotā nodarbībā “Ūdens noslēpumi”, kurā tika diskutēts par ūdens lomu cilvēka dzīvē, tā ietekmi uz veselību un ūdens brīnumaino īpašību – atmiņu.
14. novembrī 2.klases skolēni bija ekskursijā pie vienas no drosmīgākās profesijas pārstāvjiem – ugunsdzēsējiem. Bērni uzzināja ļoti daudz par uguns dzēšanas metodēm un nepieciešamo aprīkojumu, kas atrodas ugunsdzēsēju mašīnās. Vēl bija iespēja uzzināt par darbībām, kuras drīkst vai nedrīkst veikt ugunsdzēsējs. Drosmīgie vīri rādīja un ļāva uzvilkt savus tērpus, un stāstīja, cik ātri tie ir jāspēj uzvilkt izsaukuma gadījumā. Bērni drīkstēja arī iekāpt milzīgajā mašīnā un apskatīties to no iekšpuses.
Ugunsdzēsēju darbs ir ļoti grūts, atbildīgs un sarežģīts, un pēc depo apmeklējuma 2.klases skolēni ir pārliecināti, ka iedzīvotāji var justies droši par ugunsdzēsēju profesionalitāti un moderno tehnisko aprīkojumu.
Paldies Ritas un Rainera tētim Renāram Mihelsonam par palīdzību ekskursijas organizēšanā.
Klases audzinātāja Māra Pliņģe.
Mana TAUTASDZIESMA
5. - 8. klašu klases stundu mūsu valsts dzimšanas dienas nedēļā sāka meiteņu koris ar tautas dziesmu "Tumša nakte", tautas dziesmas dziedāja 6. klase un 5. klases ansamblis. Pēc tam mūzikas skolotājas Inga Prūse un Baiba Leite pārbaudīja bērnu tautas dziesmu zināšanas nelielā konkursā. Stundas beigās visi kopā dziedāja tautas dziesmu "Mazs bij' tēva novadiņš".
Drošības stunda policijā
9. oktobrī 6. klases skolēni un audzinātāja Laila Strēle viesojās Valsts policijas Kurzemes reģiona pārvaldē. Modernajā drošības klasē policijas darbinieki interesantās un izzinošās nodarbībās skolēniem atgādināja, kā vislabāk par savu drošību parūpēties katram pašam, kā pasargāt sevi no bīstamām situācijām.
Skolēniem bija iespēja nelielā ekskursijā ieskatīties policijas darbinieku kabinetos un ikdienas darbā.
Mājupceļā bērni izstaigāja Karostas pludmali no Ziemeļu mola līdz jūrā ieskalotajiem fortiem, kuri sargā pilsētu no viļņiem un stiprajiem rudens un pavasara vējiem.
Literatūra. "365"
Trešdien, 20. septembrī, 10. - 12. klases skolēni brauca uz literatūras stundu Liepājas bērnu bibliotēkā "Vecliepājas rūķis", kur notika liepājnieka, dzejnieka un mūziķa Guntara Rača grāmatas "365" 1. daļas prezentācija.
Dzejnieks stāstīja par savu bērnību, par to, kā sācis rakstīt dzeju, kā kļuvis par mūziķi.
Dzejas grāmatā apkopoti dzejoļi, ko gada sākumā bija apņēmies katru dienu sarakstīt. Dzejoļi publicēti "Facebook" profilā, bet, pēc lasītāju lūgumiem, dzejnieks izlēmis izdot grāmatu divās daļās - otrā gaidāma februārī.
Lasītāji grāmatā meklē sev nozīmīgus datumus, tādēļ katrs kādu no dzejoļiem var izvēlēties.
Kopā ar Guntaru Raču mūziķi no grupas "bet bet" - Uģis Tirzītis, Andris Alviķis un dziedātāja Katrīna Bindere, Ivo Fomins dziedāja dziesmas ar dzejnieka vārdiem.
Dzejas dienas sākušās
Pirmdien, 11. septembrī, mūsu skolā Dzejas dienas sāka 6. - 8. klases skolēni, tiekoties ar Māri Runguli. kurš ir viens no spilgtākajiem latviešu bērnu un jauniešu rakstniekiem, daudzu dzejoļu grāmatu un stāstu autors.
Rakstnieks Dzejas stundas iesākumā pieminēja iemīļoto bērnu dzejnieku Jāni Baltvilku, lasīja viņa pēdējos uzrakstītos dzejoļus, pastāstīja, kā rodas dzeja.
Saruna turpinājās par Māra Runguļa grāmatu tapšanu. Rakstnieks pastāstīja, ka katras grāmatas sižeta pamatā ir notikums, kuru pats autors ir piedzīvojis, dzirdējis vai izlasījis, tas bija tikai jāpieraksta un skolēniem ieteica, ka, arī rakstot domakstu, ir jāiztēlojas, vai lasītājam uzrakstītais liksies interesants.
Otrdien, 12. septembrī, 2; klases skolēni, klases audzinātāja Māra Pliņģe un Evelīnas mamma Marta Liepājas pilsētas bibliotēkā "Libris" noskatījās aktrises Vijas Mežales un Liepājas Katoļu pamatskolas dziedošo bērnu sagatavoto Pētera Brūvera dzejas kompozīciju "Bezgalīgā čalošana".
Starptautiskais matemātikas konkurss "Ķengurs"
″Ķengurs″ – tas ir masveida starptautiskais matemātikas konkurss-spēle ar devīzi „Matemātika visiem”.
80. gadu sākumā Pīters Hollorans (Piter Holloran), matemātikas profesors no Sidnejas, nolēma organizēt spēles-konkursa jauno veidu Austrālijas skolēniem: aptauju ar piedāvātiem atbilžu variantiem, kuru pārbauda dators.
No 2012.gada konkurss notiek arī Latvijā. To organizē Starptautiskā matemātikas konkursa ″Ķengurs″ organizators Latvijā: Kultūras attīstības centrs ″Spilgtie jaunieši″
Šogad 23.martā Latvijas skolēni kopā ar skolēniem visā pasaulē sacentās matemātikas zināšanās. 2017. gadā konkursa "Ķengurs" dalībnieku skaits ir izaudzis līdz pat 23885 skolēniem no 247 Latvijas skolām! Ari mūsu skolas skolēni jau trešo reizi piedalījās šajā konkursā. Šogad tie bija 63 skolēni no visām klasēm, sākot ar 2. līdz 12. Dalība konkursā ir bez maksas un katrs konkursa dalībnieks var uzzināt, kurā vietā viņš savās klases grupā ir gan skolā, gan Latvijā.
Katram skolēnam no 2.- 4. klasei jāatrisina 24 uzdevumi, kopā iegūstot 90 punktus, bet visiem pārējiem 30 uzdevumi ar 120 maksimālo punktu skaitu.
Laiks uzdevumu risināšanai – 75 minūtes!
Apbalvošanas ceremonija notika 28.aprīlī plkst. 11:00 Rīgas Kongresu namā. Uz to aizbrauca 12 skolēni, kopā ar skolotāju Daci Čivželi.
Pēc svinīgā pasākuma pabijām Valsts mākslas muzejā un Nacionālajā bibliotēkā, kur ar lielu interesi Rīgas IT DEMO CENTRĀ iepazināmies ar jaunākajiem sasniegumiem informāciju tehnoloģijās Latvijā. Lielākā daļa skolēnu bibliotēkā bija pirmo reizi.
Gaidīsim un gatavosimies nākošā gada konkursam.
Jebkurš interesents var apmeklēt lapu http://kengurs.lv/ un pats pārbaudīt savas zināšanas matemātikā.
Dace Čivžele
Šokolāde, čipsi, ziepes un piparmētras
Jau 3. gadu 11. klases skolēniem (šogad 23. februārī), beidzot mācīties ekonomiku, skolotāja Iveta Mame organizē mācību ekskursiju jeb mācību stundu ārpus skolas sola. Šajā mācību gadā ekonomikas priekšmeta apguve tika apvienota ar citos mācību priekšmetos apgūstamo. Kopā ar ķīmijas, bioloģijas un veselības mācības skolotāju Āriju Čerņavsku skolēniem tika izveidota darba lapa par dažādiem jautājumiem ekonomikā, ķīmijā, fizikā, veselības mācībā, lai šādai izbraukuma stundai būtu arī atgriezeniskā saite.
Skolēni pirms brauciena izlozēja, kurā grupā strādās ekskursijas laikā un par vienu no trim apskatītajiem uzņēmumiem veidos prezentāciju, iekļaujot atbildes par uzņēmējdarbības formu, reklāmu, izejvielu ieguvi, pārstrādi un ietekmi uz vidi.
Ekskursija sākās saldumu ražotāja "Laima" muzejā, kur skolēni noklausījās ļoti interesantu stāstījumu par uzņēmuma vēsturi, šokolādes "ceļu" Latvijā, par uzņēmuma darbību šobrīd. Bija iespēja pacienāties ar konfektēm, iedzert gardu šokolādi, fotografēties, filmēties un pagatavot šokolādi, ko aizvest mājiniekiem.
Brauciens turpinājās uz Ādažiem - uz čipsu rūpnīcu. Kad bija apskatījta kartupeļu glabātuve un noskaidrotas kartupeļu šķirņu īpatnības, galvenajā ēkā lektore izstāstīja par kartupeļu uzturvērtību un dažādiem čipsu un sāļo uzkodu pagatavošanas noslēpumiem, kuri ikdienā nav zināmi. Skolēni tika īpaši paslavēti par labām un ļoti labām zināšanām, jo varēja atbildēt uz specifiskiem jautājumiem. Pēc lekcijas bija iespēja pašiem gatavot dažādu garšu čipsus. Dāvanā katrs saņēma aproci un arī čipsus. Un kur vēl trakā čipsu degustācija (kad visus čipšus vairs nevar nogaršot ....)!
Ekskursija beidzās Vilcē zemnieku saimniecībā "Terēņi", kuras saimniece Lolita Duge, individuālā komersante, īstenojusi sapni par savu biznesu. Viņa audzē piparmētras (šobrīd 23 šķirnes), tās dažādi pārstrādā un labprāt uzņem viesus. Te skolēni mācījās gatavot ziepes, dzēra piparmētru tējas un novērtēja lieliski un interesanti pavadīto mācību dienu.
Liels paldies skolas direktoram Zigmundam Mickus, kurš šādu ieceri atbalsta un rada iespēju aizbraukt ekskursijā.
Olafa Gūtmaņa dzejas stunda
21. februārī, starptautiskajā Dzimtās valodas dienā, atzīmējot novadnieka dzejnieka Olafa Gūtmaņa 90 dzimšanas dienu, 8.- 12. klases skolēniem notika dzejas stunda, kurā daļa Liepājas tautas teātra aktieru runāja fragmentus no Olafa Gūtmaņa dzejas uzveduma "Dzimtās zemes kārs un gaismas izslāpis". Aktieru priekšnesumu iesāka Olafa Gūtmaņa dzejoļu lasījuma ieraksts, par dzejnieku un viņa literāro talantu, valodas bagātību, vārdu spēlēm dzejoļos runāja režisore Ināra Kalnarāja.
LiepU profesora Edgara Lāma teiktais: "Viņš iet dabā basām kājām un ļaudīs - atklātu dvēseli. Un tulko pasauli poēzijas valodā" caurvijās visai dzejas kompozīcijai - visu gadalaiku notēlojumam dzejā, raksturojot puķes, putnus, zāli, kokus, jūru, mīlestību. Bet katrā dzejolī ir saklausāma Olafa Gūtmaņa piederība savai pilsētai Liepājai un Jūrmalciemam, Kurzemei, Latvijai.
...mācīties mainīt pasaules redzējumu
6. februārī Vaiņodes vidusskolā notika 2. LiepU studentu nodarbības. Šoreiz jaunie skolotāji izvēlējās vadīt netradicionālas mācību stundas sociālajās un dabas zinībās, piemērojot mācību saturu un metodes atbilstoši skolēnu vecumam.
Gan skolotājiem, gan skolēniem svarīgi saprast, ka pasaule nemainās, mainās tikai mūsu redzējums un attieksme pret pasauli, jo mūsu domas un darbošanos nosaka zināšanas, pieredze, realitāte, kas ir personīga un veidojas, aktīvi iesaistoties un līdzdarbojoties. Caur rīcību iemācīties jaunu attieksmi.
Nodarbības beigās skolotāji izspēlēja ģeogrāfijas spēli, rezultātus salīdzināja, izvērtēja savas zināšanas, priekšstatus, pieredzi. Spēles laikā mācījās, kā mainās attieksme, priekšstati, katra redzējums par pasauli.
Arī šoreiz dienas vērtējums ļoti pozitīvs gan skolēniem, gan jaunajiem skolotājiem, jo pirmdienas pēcpusdienā skolā bija "atkal citādas mācību stundas", gan "citāda pedagoģiskā prakse" studentiem.
Etīdes mākslā, dzejā un mūzikā …
… "un šī bija lieliska iespēja pabūt vienatnē ar sevi" gleznās, vārdos un skaņās - ceturtdienas, 26. janvāra, vakarā 22 skolēniem un četrām skolotājām.
Vispirms - Maijas Tabakas gleznu izstāde "Maija Tabaka. Glezniecība. Retrospekcija" Liepājas muzejā, kur skatītājus fascinēja izcilās mākslinieces košās, ekspresīvās, stāstošās un arī sirreālās gleznas.
Turpat muzeja 2. stāvā - izstāde "Dzelzsgriezēj, šī pasaule mums jāsagriež!", veltīta leģendārās rokgrupas "Līvi" 40 gadu jubilejai, tad lēna pastaiga pa vakara gaismās mierīgo Kūrmājas prospektu līdz Hika zālei Promenādē, kur aktieris Andris Bulis lasīja savus dzejoļus talantīgā pianista un komponista Toma Juhņeviča mūzikas pavadījumā.
Vakara noskaņas, zāles apgaismojums un interjers, aktieris, kurš pats sagaidīja sava dzejas vakara viesus, radīja to īpašo noskaņu, dzejas piepildīto klusumu.
"Ja tu neesi vienaldzīgs un tev ir ko teikt," uzskata aktieris Andris Bulis, "raksti!" Tā radusies nu jau trešā dzejoļu grāmata "Etīdes Otrai pusei", kur apkopoti iepriekšējos 3 gados tapuši dzejoļi un foto no personīgā arhīva.
Atšķirībā no iepriekšējiem krājumiem šo autors izdevis pats ar dažādu cilvēku palīdzību. Aktieris paskaidroja, ka visi ienākumi no pārdotajām grāmatām pēc nodokļu nomaksas tiks ziedoti dažādu jauniešu talantu atbalstam.
Lelle Džimba māca drošības iemaņas
17. janvārī 3. klases skolēni uzsāka 9 nodarbību ciklu "Džimbas drošības programmā". Tās vada klasesbiedrenes Līvas mamma Jolanta Kauliņa, kura beigusi apmācību kursus un ir Džimbas aģente. Nodarbībās lelle Džimba mācīs par drošības noteikumiem attiecībās pieaugušais - bērns, svešs cilvēks, pazīstams cilvēks, kā un kurās situācijās pateikt "nē!" Nodarbībās būs sarunas arī par labiem un sliktiem pieskārieniem, labiem un sliktiem noslēpumiem.
Pirmajā nodarbībā bērni iepazinās ar Džimbu, iekārtoja darba mapes, izpildīja testu par drošības jautājumiem, strādāja darba lapās, atrada vietu klasē lielai Džimbas uzlīmei un plakātam, un tagad ar nepacietību gaida nākošo tikšanos ar Džimbu.
Pēc katras nodarbības bērnu vecāki saņems vēstulīti ar informāciju par nodarbībās stāstīto.
Beidzot Džimbas nodarbību ciklu, skolēni saņems apliecību par piedalīšanos šajā programmā.
Klases audzinātāja Baiba Auguste ļoti atzinīgi vērtē šādu vecāku iesaistīšanos svarīgajā audzināšanas procesā un priecāsies, ja arī citi vecāki būs atsaucīgi un piedalīsies bērnu izglītošanā.
Par Pasaules AIDS dienu 1.decembrī
Katru gadu decembra pirmajā nedēļā skolā 7.-12.klašu skolēniem notiek šāda stunda, jo HIV var skart ikvienu, tā nav tikai kādas noteiktas sabiedrības daļas slimība. Šo stundu gatavoja 11. klase, jo skolēni apgūst veselības mācību.
Stundas sākumā veselības mācības skolotāja Ārija Čerņavska pastāstīja par ceļojošo foto izstādi „Sieviete. Bērns. HIV”, kuru bija iespējams apskatīt arī Latvijā. Katrai fotogrāfijai pievienots skaudrs pacienta stāsts. Skolotāja nolasīja kāda pavisam maza bērniņa vēstules fragmentu, kura abi vecāki inficēti ar HIV.
Pēc tam skolēni rādīja prezentācijas un stāstīja par AIDS izplatības vēsturi pasaulē; kā var un nevar inficēties ar HIV vīrusu; kā vīruss ietekmē organismu, kādas ir slimības izpausmes; cik svarīgi ir pārbaudīties, nododot analīzes, un kur un kā to var izdarīt. Tika minēti arī jaunākie dati par saslimstību pasaulē un Latvijā. Mūsdienās ir zāles, lai apturētu vīrusa izplatību HIV pacienta asinīs, bet, kā uzsvēra skolēni, līdzcilvēkiem jākļūst atvērtākiem un iejūtīgākiem pret šiem slimniekiem, jo bieži vien apkārtējie ir neiecietīgi.
Pašlaik Latvija ir otrajā vietā Eiropas Savienībā pēc jaunatklāto HIV gadījumu skaita uz 100000 iedzīvotājiem, tāpēc stundas beigās skolēni demonstrēja mācību filmu par to, kā dzīvot, lai neinficētos ar seksuāli transmisīvajām slimībām.
"Sargāt savu Tēvu zemi"
Ceturtdien, 17. novembrī, mūsu skolas 46. izlaiduma absolvents Mārtiņš Zālītis, Valsts robežsardzes kapteinis, Ventspils pārvaldes Kurzemes 1. kategorijas dienesta galvenais inspektors, sarunā ar 7. - 12. klašu skolēniem aicināja jauniešus jau skolas laikā izvērtēt, ko grib sasniegt, un darīt visu, lai to sasniegtu, un izmantot visas iespējas, ko skola piedāvā. Mārtiņa pieredze, ka ka skolā apgūtais, kaut gan ne vienmēr skolas laikā šķiet svarīgs, tomēr ir lietderīgs kādā pat negaidītā dzīves situācijā. Viņš uzsvēra, cik svarīgi ir nepārtraukti mācīties, valodu zināšanas, fiziskā sagatavotība un sports, savstarpējās saskarsmes prasmes, orientēšanās sabiedriski politiskajos notikumos, jo sargāt valsts robežas nozīmē nodrošināt drošu un mierīgu dzīvi katram no mums.
Stāstīja par robežsarga ikdienu, par savu pieredzi dažādās starptautiskās misijās, par redzēto un piedzīvoto, darot savu darbu, atbildēja uz skolēnu jautājumiem par dienestu Valsts robežsardzē.
Vakarā teica svētku uzrunu Vaiņodes novada iedzīvotājiem, atklājot valsts svētku koncertu.
Mācību stunda TehnoBusā
18m garais ar tehnoloģijām aprīkotais autobuss “TehnoBuss” jeb mobilā demonstrāciju laboratorija, apceļojot Latvijas skolas, 1. novembrī apstājās mūsu skolas pagalmā, un tā darbinieki atraktīvi iepazīstināja 7. – 12. klašu skolēnus ar inženierzinātņu pielietojumu mūsdienu tehnoloģijās un ražošanas procesos, īpaši mašīnbūvē un metālapstrādē, informēja par šo nozaru daudzveidību un to produktiem, par izglītības, darba un karjeras iespējām.
(tehnobuss.lv ievietotā informācija liecina, ka Latvijas metālapstrādes un mašīnbūves uzņēmumos joprojām trūkst ap 19% augstākā līmeņa profesionāļi no augstākās izglītības iestādēm un apmēram 32% profesionāļi no koledžām un profesionālās izglītības iestādēm).
Nodarbības notika autobusa iekšienē, tā laboratorija ir aprīkota ar mūsdienīgu uzņēmumu aprīkojumu. TehnoBusā bija apskatāmas neparastas iekārtas – programmējamie darba galdi (CNC frēze, CNC virpa), multimediju sistēmas, automatizācijas minirūpnīca, pneimatikas stends, metināšanas izmēģinājumu stends, Latvijā ražots 3D printeris un citi agregāti - mini simulācija īstai rūpnīcai!
Skolēni un skolotājas atzina, ka šodien atkal bija interesantas un vajadzīgas „citādās” mācību stundas dienas plānojumā paredzēto vietā.
Foto Dace Čivžele.
Es būšu ... darba tirgū?
Trešdien, 12. oktobrī, 4. klases skolēni kopā ar audzinātāju Kristīni Pāvilu devās uz SIA Daiļrade Koks Vaiņodes cehu, lai karjeras dienās iepazītu savu vecāku profesiju. Bērni ar ieinteresētību klausījās klasesbiedrenes Līvas tēta Alda Baruta stāstījumu par ražotnes darbu, uzzināja, ka kokmateriāls tiek apstrādāts, izmantojot modernas datorizētas tehnoloģijas, ciparvadības darbgaldus, ka Daiļrade Koks ne tikai pilda ārzemju pasūtījumus, bet arī piedāvā savas mēbeļu kolekcijas Vācijas, Šveices un Skandināvijas valstu veikaliem.
Skolēn daudz uzzināja par vecāku darbu un pārliecinājās, ka jāmācās, lai varētu strādāt ar modernajām iekārtām interesantu darbu.
".. .pāršķirstīt dažas Latvijas vēstures lappuses"
Sestdien, 15. oktobrī 10. – 12. klases skolēniem bija iespēja „pāršķirstīt dažas Latvijas vēstures lappuses”.
Vispirms apskatīja 2009. gadā atjaunoto Īles nacionālo partizānu bunkuru (Baltijas valstīs lielāko bunkuru 1948. gadā Īles mežos izbūvēja apvienotās latviešu – lietuviešu grupas partizāni, lai turpinātu cīnīties pret padomju varu), kas ir ne tikai cieņas apliecinājums nacionālajiem partizāniem, un kas ļauj labāk iepazīt vēl vienu Latvijas vēstures traģisko lappusi.
Ar interesi jaunieši izstaigāja šogad 4. maijā atklātā atjaunotāLatvijas Nacionālā mākslas muzeja visus stāvus, muzeja bēniņu un kupola telpas, kur izbūvētas mazās izstāžu zāles un atjaunotas vēsturiskās koka konstrukcijas, paskatījās uz Rīgu no jaunizveidotās jumta terases. Protams, ka tik īsā laikā muzeja ekspozīcijas (glabājas vairāk kā 50 000 tēlnieku un gleznotāju darbi) nevar paspēt apskatīt, tāpēc, domājams, satikšanās ar mākslas darbiem daudziem nebūs vienīgā.
Rudens saules stari izgaismoja Brāļu kapu memoriālo ansambli, kad Brāļu kapos apstājāmies pie Mūžīgās uguns, bet Lāčplēša dienā atzīmēsim memoriāla iesvētīšanas 80. gadadienu.
Vakarā Nacionālajā teātrī skolēni noskatījās Raiņa lugas „Uguns un nakts” iestudējumu, kas vēlreiz apliecināja, ka varoņa meklējumi ir mūžīgi katrai sabiedrībai. Režisors V. Kairišs, atzīmējot Raiņa 150. dzimšanas dienu, arī šajā gs. licis skanēt „senajai dziesmai jaunās skaņās”, mēģināt saprast, ko nozīmē„mainies uz augšu!”
Katrs savādāk izprot Raiņa lugas simbolus, taču no skatuves skanēja pārliecība, ka Lāčplēsim vēl daudz darāmā, lai iztīrītu Latviju no mošķiem.
„Piena upes saldējuma krastos un „reāla desa, 99,9% gaļas””
Pirmdien, 18. aprīlī, visas mācību dienas garumā 11. klases skolēniem atkal „citādas mācību stundas” – šoreiz ekonomikā un veselības mācībā.
Sieksātē – „Piena muižā” - bija iespēja „atgriezties laikā” un klausīties runājošās govs stāstu par piena rašanos govs ķermenī, iepazīties ar piena rūpniecības vēsturi. Daži izmantoja iespēju slaukt „govi”, „mašinēt” pienu un sakult sviestu. Pašu gatavotais sviests ar kaņepēm un zaļumiem labi garšoja, sviestmaizes ēda pat tie, kuri ikdienā sviestu neēd.
A/S "Druvas pārtika" saldējuma ražotnē noskaidroja saldējuma ražošanas procesu – šeit saldējuma ražošanā tiek izmantots tikai svaigs piens, tāpēc tas ir ļoti iecienīts un pieprasīts. Skolēni nogaršoja „Rimi” pasūtījuma saldējumu.
Zaņas zemnieku saimniecībā „Rubuļi” uzzināja par gaļas pārstrādes uzņēmuma darbu. Šajā uzņēmumā apstrādā 1000 ha zemes, audzē cūkas, un iecere - ražot „no tīras gaļas tādu desu un kūpinājumus, lai garšotu pašiem un arī citiem”, ir īstenojusies. Cūku kūtis ir tik mūsdienīgas un modernas – ieejot priekštelpā, bija jānovelk apavi (šoks – kūtī jāiet zeķēs!), cūkas bija redzamas tikai caur stiklu – tiek ievērotas visaugstākās drošības noteikumi. „Rubuļu” produkcija ir gan kūpinājumi, karbonāde, speķis, pusžāvētas un vārītas desas, arī konservēta un sautēta cūkgaļa, gan svaiga gaļa. Saimniece Benita viesus pacienāja ar tēju un maizītēm ar desu un kūpinātu gaļu.
Pēc ekskursijas, kuru organizēja skolotāja Iveta Mame, skolēni ekonomikas stundās pārrunās un prezentēs ne tikai redzētās uzņēmējdarbības problēmas, un veselības mācībā kopā ar skolotāju Āriju Čerņavsku izvērtēs uzņēmumu darbības ietekmi uz apkārtējo vidi.
Skolēniem šī ekskursija pierādīja, ka tepat, Latvijā, ir iespējas strādāt, pelnīt un dzīvot labi, priekšnoteikums ir smags darbs.
Mājturības stunda bērniem un vecākiem
26. februārī 2. klases vecāki mācījās mājturības stundā kopā ar saviem bērniem. 5 grupās sadalījušies, bērni un vecāki gatavoja dažādus dārzeņu salātus, kā paredzēts mācību programmā. Pēc tam notika arī salātu degustēšana. Darbs ritēja raiti, un salāti bija izdevušies gardi, īpaši jau tāpēc, ka pašu gatavoti. Visi bija priecīgi par paveikto. Klases audzinātājai Baibai Augustei vecāki izteica vēlēšanos nākošajā vecāku dienā piedalīties sporta stundā.
Par pogām, rotām un saistoši par matemātiku
12. martā, dienu pirms pavasara brīvdienām, jau 6. reizi notika tradicionālā skaitļa Pī (3,14) diena. Skolotāja Dace Čivžele, 10. klases skolēni un daļa divpadsmito, organizēja "citādas matemātikas mācību stundas", kur dažādās "darbnīcās" skolēni skaitļoja, mērīja, grieza, līmēja - netradicionāliem paņēmieniem apguva matemātiku un pārliecinājās, ka šis ikdienā sarežģītais priekšmets ir saistošs un tik interesants.
Tika paziņoti gadskārtējā matemātikas konkursa uzvarētāji, bija iespēja videoprezentācijā izstaigāt matemātikas takas Kabilē, kuras iepriekšējā gada konkursa uzvarētāji iepazina kopā ar mežsargu Aivaru Bergmani, šo taku veidotāju.
Par rotu darināšanu stāstīja un rādīja māksliniece Lolita Buša un rotkalis Roberts Mežainis, kurš pēc 9. klases beigšanas mūsu skolā, turpināja mācīties Liepājas mākslas vidusskolā un zināšanas papildināja ārvalstīs.
Projekts "Zaļā misija: klimats"
Otrdien, 26. janvārī, mūsu skolā tika izmantota iespēja vidusskolēniem piedalīties SIA “Aspired” nodarbībās projektā „Zaļā misija: klimats” sadarbībā ar Valsts Reģionālās Attītības aģentūras un nodibinājumu „Ventspils Augsto tehnoloģiju parks”.
10. – 12. klašu skolēniem notika trīs īpaši izstrādātas un sagatavotas tehniski radošās „darbnīcas”, kurās tika izskaidrota pasaulē svarīga problēma - kas ir klimata pārmaiņas, ar tām saistītie jautājumi un risinājumi.
Pirmajā „darbnīcā” skolēni uzzināja par klimata pārmaiņu iemesliem un sekām, kas pašlaik skar gan Latvijas, gan visas pasaules iedzīvotājus. Otrajā „darbnīcā” tika meklēti risinājumi, kas palīdz samazināt CO2 izmešu daudzumu, tā mazinot globālo sasilšanu, kas rada klimata pārmaiņas.
Trešajā „darbnīcā” bija iespēja dziļāk izprast dažādus pasākumus, lai pielāgotos negatīvajām klimata pārmaiņu sekām.
Dienas gaitā skolēniem bija jārisina dažādi praktiski uzdevumi, jāveic eksperimenti un mērījumi, izmantojot zināšanas fizikā, ķīmijā, dabaszinātnēs, matemātikā, ģeogrāfijā.
Projekta speciālistes Eva Daigina un Ginta Grīnberga atgādināja, ka visu „darbnīcu” nodarbībās tika izmantoti starptautiski pētījumi un dati, lai skolēni varētu reāli izprast patiesās klimata pārmaiņas Latvijā un pasaulē.
Skolēni atzina, ka šīs atkal „citādās mācību stundas” bija „aizraujošas” un tās ar atraktīvām metodēm lika aizdomāties, kā meklēt risinājumus pasaulē svarīgām problēmām.
(Sīkāk portālā rekurzeme.lv)
Koklītes ceļojums
Trešdien, 4.novembrī, aktieris Edgars Lipors ar monoizrādi "KOKLĪTES CEĻOJUMS" pasakas formā iepazīstināja sākumskolas skolēnus ar dažādiem mūzikas instrumentu tēliem - bungām, dūkām, mandolīnu, ermoņikām, u.c., kam ir savs izskats un individuāls skanējums.
Aktieris iepazīstināja ar Mazo Koklīti, kura dzīvo kopā ar savu tēti Lielo Kokli. Lai noskaidrotu pasaules notikumus, mazā Koklīte kopā ar skatītājiem dodas pasaulē rast atbildes uz neskaitāmajiem jautājumiem. Jau tepat aiz sētas viņa izdzird smalku skaņu- Putniņu Svilpaunieku, apciemo Ģīgu ģimeni – Ģīgu Papu un Ģīgu mammu, satiek Pirtnieci Klabatiņu,kura daudz runā par pirts tradīcijām un to pareizu izkopšanu. Ceļš aizved uz purvu, kur pēc seniem latviešu ticējumiem var atrast māla podu ar zeltu. Bet gaidītā zelta vietā ir Māla Pods ar Zvārgulīšim. Pāri upei mazajai ceļotājai palīdz tikt Brīvā svilpe, iešūpojot viļņus ar liegām skaņām. Otrā krastā visus sagaida Garā Līna Mandolīna, kura ir līdzīga ģitārai.
Koklīte apciemo skolotāju Bungu Jāni Bumburjāni, kurš māca dejot un pareizi ritmu izjust, kalna galā tiekas ar Bungu Jāņa Bumburjāņa draugu – Dūku Maisu Skaļo Gaisu. Ir nu gan viņš skaļš! Bet Mazajai Koklītei patīk.
Bet Mazā Koklīte ir atskārtusi, ka tētis par viņu uztrauksies, bēdāsies un varbūt pat dusmosies, tāpēc dodas atpakaļ uz māju, kur tētis staigā dārzā un meklēsavu mazo meitiņu.
Abu atkaltikšanās ir sirsnīga, jo Mazajai Koklītei ir tik daudz ko stāstīt par visiem saviem piedzīvojumiem un interesantajiem tautas mūzikas instrumentiem un to jaukajām skaņām.
Bruknas muiža, Ķeguma HES, Lāčplēša vietas Lielvārdē, Cēsu Z(in)o centrs...
5.klases skolēni un audzinātāja Iveta Mame 22.oktobrī devās divu dienu ekskursijā, kuras galamērķisbija Cēsu Z(in)o centrs. Pirmajā dienā Ausekļa ūdensdzirnavās pie Bauskas apskatījām šajā vietā savāktos dažādu laiku darbarīkus, tehniku, mašīnas, motociklus, sadzīves priekšmetus.
Skolēniem arī pašiem bija iespēja virpot, mizot koku pēc senajām metodēm. Tad devāmies uz Bruknas muižu, kur mūs sagaidīja mācītājs Andrejs Mediņš. Iepazīstinājis ar apkārtni, aicināja mūs jaunajā baznīcā. Šeit skolēni varēja saprast, ko nozīmē „akustika”, kad Andrejs Mediņš dziedāja un spēlēja ērģeles, un daudziem acīs bija aizkustinājuma asaras, jo bērni domāja savas domas, domāja par saviem tuviniekiem. Bija izkurināta pirts, uz kuru pēckārtas devās meitenes un zēni. Daži pirtī bija pirmo reizi, bet visiem patika. Kamēr meitenes bija pirtī, zēni palīdzēja saklāt vakariņu galdu, spēlēja bumbu un atpūtās. Tad uz pirti devās zēni.
Tie, kuri gribēja, varēja piedalīties vakara dievkalpojumā. Vakariņas pie lielā kopējā galda arī bija kas īpašs, jo šeit neiesāk ēst, kamēr nav atnākuši visi, kā arī no galda neviens neaiziet, kamēr nav paēduši visi. Liels paldies Alisas mammai par sarūpēto pārsteigumakliņģeri. Ļoti gards!
Ikdienā jau liekas, ka nav nekas īpašs - silta skābeņu zupa, bet skolēni redzēja, kā par ēdienu pateicās cilvēki, kuri saprot, ko nozīmē, kad nav ko ēst. Ja negaršo, var neēst, bet nedrīkst noniecināt ēdienu. Bruknas kopienā šobrīd dzīvo 18 cilvēku, kuri pārdzīvojušidažādas grūtības dzīvē un kuras viņi grib pārvarēt. Mēs visi vēlējām puisim ratiņkrēslā kādreiz piecelties un atkal staigāt.
No rīta cēlāmies agri - jau plkst. 6- os, jo 6.30ir pelde upē, bet mēs šoreiz tajā nepiedalījāmies. Pirms brokastīm ir rīta lūgšana,uz kuru kopienas iedzīvotājiem jāiet obligāti. Skolēni pagaidām nesaprot, kādēļ šie cilvēki lūdzas, kādēļ viņiem ir svarīgi izrunāt konkrētās dienas apņemšanos. Bet daži ir zaudējuši visu, un vienīgais, kas viņiem palicis, ir ticība, cerība un lūgšanas. Andrejs Mediņš saka lielu paldies skolēniem par piedalīšanos rīta lūgšanā, par dziedāšanu, par cerības došanu Bruknas iedzīvotājiem, par atgādinājumu, ka ir cilvēki, kuriem viņi ir svarīgi – bērni. Visi iemītnieki arī aizlūdza par skolēniem, vēlot viņiem visu labāko.
Brokastis atkal visiem kopā, ēdiens vienkāršs, bet garšīgs.
Vēl gaismā jāapskrien apskatīties apkārtne, jāizmēģina jāt uz ēzeļa, jāiestumj mācītāja mašīna un tad – ceļā!
Tā kā uz nākošo apskates objektu - Ķeguma HES - aizbraucām nedaudz ātrāk, tad šoferītis Juris aizveda mūs uz Lielvārdi, Lāčplēša vietām.
Ķeguma HES ir liela spēkstacija, kurā ražo elektrību. Tādā mēs visi bijām pirmo reizi, un viss likās tik liels un iespaidīgs, mērāms simtos tonnu. Sapratām, kāds liels spēkspiemīt ūdenim, jo tas var griezt tik lielas turbīnas!Muzejā bija apskatāmas dažādas ierīces, kuras izmantoja mūsu vecāki un vecvecāki – matu veidošanas fēni, zobārsta krēsls, radio aparāti, pirmie televizori.
Tad devāmies uz Cēsīm, kur mūs gaidīja Z(in)o centra darbiniece, lai pastāstītu, ko varam darīt, kā darbojas iekārtas un mehānismi, elektrība, tad 2 stundas skolēni varēja darboties paši – visu izmēģināt, spēlēt spēles, pacelt sevi, pasēdēt naglu krēslā u.c. Ļoti labs veids, kā skolēniem skaidrot dažādas fizikas likumsakarības.
Dienas noslēgums bija Valmieras Vīnkalnos, kur katram bija iespēja izcept savu picu brīvā dabā - lauku krāsnī. Garšu nevar aprakstīt, to var tikai izjust!
Atbalsts skolēnu ekskursijastransporta izmaksu segšanai tika saņemts, piedaloties LETERA īstenotā Elektronikas nozares klastera projekta konkursā.
Skolēnu vērtējums par ekskursiju http://padlet.com/imame/ekskursija
"Ķepas, astes, "Gotiņas"" Saldū
Vaiņodes vidusskolas 1. un 3. klase "Labo darbu nedēļā" savāca ziedojumus Saldus dzīvnieku patversmei - barību, segas, rotaļlietas, spilvenus. 16 oktobrī savāktos ziedojumus aizveda Saldus dzīvnieku patversmes iemītniekiem. Bērniem paveiktais sagādāja gandarījumu, un patversmes darbinieki un iemītnieki bija priecīgi par tik lielu ziedojumu.
SIA "Saldus pārtikas kombināta" piena konfekšu ražotnē bērni izzināja procesu, kā gatavo "Gotiņas", degustēja konfektes un iepirkās. Pēc ekskursijas devās pastaigā par "pīļu taku" un izpriecājās bērnu rotaļlaukumā.
Apskatīja arī vācu karavīru kapus.
Muzejstunda un TV
20.oktobrī 8.klases skolēni kopā ar audzinātāju Māru Pliņģi devās ekskursijā uz Rīgas Okupācijas muzeju ar mērķi iegūt plašākas zināšanas par dzīvi padomju Latvijā. Muzejā skolēni piedalījās interaktīvā nodarbībā. Lai piedalītos šajā nodarbībā, skolēniem iepriekš bija jāsagatavo un jāņem līdzi mājas darbs .
Pēc tam skolēni apmeklēja Latvijas Televīziju Zaķusalā – ieskatījās ”televizorā no otras puses”. Gides mudināti, varēja izmēģināt žurnālista vai intervējamā lomu, bet Laima iejutās bērnu raidījuma „Kas te, es te” personāža Lupes lomā.
Karjeras diena Klaipēdas universitātē
15. oktobrī 12. klases skolēni brauca uz Lietuvas pilsētu Klaipēdu, lai uzzinātu par studiju iespējām Klaipēdas Universitātē. Tika sniegta noderīga informācija par senāsuniversitātes vēsturi, studiju virzieniem, programām un iespējām, ko sniedz augstskola.
Skolēni tika sirsnīgi aicinātišeit mācīties, jo arī ārzemju studentiem ir iespēja saņemt augstāko izglītību Klaipēdas augstskolā.
Tā kā Egidijs bija interesējies par svešvalodu studijām, kuras tiek apgūtas Humanitārajā fakultātē, tad vairāk uzzinājām par tās piedāvājumu.
HMF pašlaik nodarbināti gandrīz 90 pasniedzēji, no kuriem apmēram puse ir profesori un asociētie profesori.Lai nodrošinātu studijas atbilstoši Eiropas standartiem (universitātes grādu līmenī) tiek intensīvi izstrādāti zinātniskie darbi,kas saistītiar studiju procesu.Fakultāte regulāri organizē zinātniskās konferences, ik gadu tiek publicētas monogrāfijas, mācību grāmatas, zinātniskie raksti.
Protams, lai kļūtu parKlaipēdas universitātes (un arī jebkuras citas augstskolas) studentu, katram ir jāprot izvērtēt savi mācīšanās paradumi unjāizvēlass savs karjeras ceļš.
Izzināt studiju iespējas kaimiņzemē ierosināja skolotājas Viktorija un audzinātāja Aija, kuras kopā ar skolēniem priecājās par skaisto pilsētu.
Pasakas lieliem un maziem stāsta Liepājas simfoniskais orķestris.
Ceturtdien, 8. oktobrī, Vaiņodes kultūras namā Liepājas Simfoniskais orķestris skolēnus aicināja uz mūzikas stundu, kurā mūziķi bērnus un jauniešus iepazīstināja ar no bērnības zināmu pasaku skanējumu mūzikā.
Kausītāji dzirdēja, kā skan Muzikālās pasakas" - M. Ravela svīta "Zosmāmiņas pasakas" ("Pavana", "Ķīnas princese", "Skaistule un briesmonis", " Brīnumdārzs") un P. Plakida simfoniskā pasaka "Nelokāmais alvas zaldātiņš" (pēc H. K. Andersena pasakas motīviem).
Diriģents Andris Vecumnieks stāstīja, kā vārds kopā ar skaņu rada unikālu krāsu, kas raksturīga katram noteiktam pasakas tēlam un personāžam.
„ .. galu galā tieši kalnam vienmēr pieder pēdējais vārds”
pārliecinājās 11. klases skolēni, kuri, audzinātājas Guntas Minkas rosināti, kinoteātrī „Balle” noskatījās jauno kinofilmu “Everests”- izdzīvošanas drāmu, kas vēsta par traģēdiju, kad 1996. gadā tika izdzēstas astoņas dzīvības. Kinolentes sižets veidots, apkopojot Everesta iekarotāju liecības un teorijas par patieso notikumu gaitu.
Filmas darbības gaitā, izdzīvojot alpīnistu lēno un vientulīgo šķiršanos no dzīvības, kapitulāciju dabas priekšā, skolēni atzina, ka „filma radīja gan prieku, gan bēdas; filma mani uzrunāja ar savu stāstu; es sāku salīdzināt ar sevi; emocijas nevarēju apturēt visas filmas garumā (..), zinot to, ka tā pēc reāliem notikumiem filmēta; tā ļoti iedvesmo un pierāda, ka var izdarīt arī neiespējamo; likās, ka esmu ar viņiem kopā. Bija brīži, kad aizrāvās elpa un bira asaras; reti, kurai filmai izdodas izspiest no manis asaras…; Everesta virsotne ir visu alpīnistu sapnis, bet tikai stiprākie Everestu pieveica, citus Everests pieveica…
Filmas „Everests” noskatīšanās ir „citāda mācību stunda”, kurā notikumu interpretācija, akcentējot cilvēcisku kļūdu un neveiksmīgu likumsakarību nozīmi, un emocionālais līdzpārdzīvojums katram skatītājam lika aizdomāties tieši par sevi, savu personisko dzīvi.
Zinātnieku nakts 2015
25. septembrī "Zinātnieku naktī 2015" Zinātniskajā institūtā BIOR, kurā apmeklētāju skaits sasniedza 1076 cilvēku, piedalījās mūsu skolas 12. klases skolēni un audzinātāja Aija Revizore. Jaunieši "ar lielu interesi piedalījās Bior zinātniskajās darbnīcās, kur varēja vērot gan mikrobioloģiskos procesus mikroskopā, noklausīties stāstījumu un noskatīties videofilmiņu par to, kā tiek meklētas un atklātas dzīvnieku slimības, varēja uzzināt noderīgu informāciju par gaismas ietekmi uz redzi, kā arī noskatīties īstu iluzionistu cienīgu šovu - ko var izdarīt, ja labi pārzini ķīmijas noslēpumus".
Skolēni varēja pārliecināties, ka nodarboties ar zinātniskajiem pētījumiem, tas ir interesanti un aizraujoši, bet pats galvenais - ļoti noderīgi gan cilvēkam, gan videi." Saņemtais "sertifikāts" simboliski apliecināja, ka pārbaude izturēta. Zinātnieku naktss ir Eiropas līmeņa pasākums, kuru organizē Valsts izglītības attīstības aģentūra sadarbībā ar Latvijas augstskolām, zinātniskajiem institūtiem un muzejiem.
Par to, cik trausls ir cilvēka ķermeņa mehānisms, lika aizdomāties Jēkaba Prīmaņa Anatomijas muzeja izstādes kolekcija ar embrijiem, kuriem bijušas iedzimtas patoloģijas, kas veidojušās kaitīgo vielu ietekmē.
Izstaigājot tikai 7. septembrī atklāto jaunuzcelto Latvijas Universitātes Dabaszinātņu akadēmisko centru, kurā vienuviet mācās aptuveni 1500 studenti no 5 fakultātēm (Bioloģijas, Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu, Ķīmijas un Medicīnas, Fizikas un matemātikas fakultātes Optometrijas un redzes zinātņu nodaļas), vairāki skolēni ir nolēmuši nākošajā mācību gadā
šeit apgūt kādu no eksaktajām zinātnēm.
Izstāde “European Space Expo”
Otrdien, 5. maijā, 9. – 11. klašu skolēni brauca uz Rīgu, lai apskatītu izstādi “European Space Expo”, kura tika uzstādīta Esplanādē iespaidīgā kupolveida paviljonā un interaktīvā veidā iepazīstināja apmeklētājus ar Eiropas kosmosa programmu sniegtajām iespējām uz Zemes.
Skolēniem bija iespēja apskatīt Rīgu no Swedbankas 26. stāva skatu laukuma. Bankas darbinieces izstāstīja kā notiek darbs bankā un ko topošajiem darbiniekiem ir jāievēro. Visus sajūsmināja arī brauciens uz 25. stāvu ar liftu, kura ātrums ir 1 stāvs 1 sekundē. Aiz loga skats ir nepārspējams - pārskatāma visa Rīga, jo lifts uzveda augstumā apmēram 90 m virs jūras līmeņa.
Mājupbarucot ekskursija Botāniskajā dārzā, kurā, diemžēl, vēl lielākā daļa augu neziedēja, bet mūs iepriecināja dažāda lieluma un krāsu taureņi, kuru telpā t° ir +30° un gaisa mitrums sasniedz 90%
Jūrnieka stāsti.
Ceturtdien, 12. martā, atkal „citādas mācību stundas” 9., 10., 11. un 12. klases skolēniem. Skolotājs - Jānis Harmsons, Vaiņodes vidusskolas 33. izlaiduma absolvents, kurš pēc Liepājas jūrskolas beigšanas jau 25 gadus strādā par kuģa elektromehāniķi uz dažāda veida kuģiem. Pašlaik viņš strādā uz 40. kuģa, kurš „iet zem” Nīderlandes karoga un piedalās vēja ģeneratoru celtniecībā atklātā jūrā.
Jāņa karjeras „veiksmes stāsts” sākās skolas gados, kad zināšanas tika apliecinātas Liepājas rajona skolēnu ķīmijas, fizikas un matemātikas olimpiādēs un piedaloties arī valsts olimpiādēs. Liepājas jūrskolā mācoties, par izcilām un teicamām sekmēm Jānis ir saņēmis augstāko (toreiz Ļeņina) stipendiju.
Šobrīd Jānis kārto pārbaudījumus, lai iegūtu praktiskās apmācības instruktora sertifikātu – tiesības apmācīt elektromehāniķus darbam ar augstsprieguma elektroiekārtām uz kuģa un atklātā jūrā.
Skolēni uzmanīgi klausījās „aizraujošos jūrnieka piedzīvojumu stāstus”, kurus papildināja daudzās fotogrāfijas, interesējās par dzīvi un darbu uz kuģa, par karjeras veidošanas iespējām.
Jānis atzīst, ka viņa darbs nav viegls, reizēm darba līgums uz kuģa ir 4 nedēļas, reizēm pat pusgads, bet svarīgi ir tas, ka izglītība un apgūtā profesija nodrošina darbu arī uz sauszemes.
Viņš aicināja jauniešus izmantot visas mūsu skolā piedāvātās iespējas mācīties un ir pārliecināts, ka absolventu „veiksmes stāsti” sākas tieši skolā.
Citādas ķīmijas stundas
Pirmdien, 2. martā, atkal citādas mācību stundas – šoreiz ķīmijā - notika 8., 9., 10.,11. un 12. klašu skolēniem. Interesanti par ķīmijas zinātni ar skolēniem runāja mūsu skolas 50. izlaiduma absolvents Raimonds Popļausks, ķīmijas zinātņu doktors, tagad Ķīmiskās fizikas institūta pētnieks strukturēto nanomateriālu jomā un Edgars Mamis, 60. izlaiduma absolvents, LU Ķīmijas fakultātes bakalaura 3. kursa students. Edgars Ķīmiskās fizikas institūtā izstrādā bakalaura darbu par grafēna izpēti.
Jaunie zinātnieki skolēniem stāstīja par to, kas ir nanotehnoloģijas, kā tās vēsturiski veidojušās, kuras nanodaļiņas sastopamas dabā un kuras izstrādā zinātnieki laboratorijās.
Raimonds Papļausks prezentēja nanoizstrādājumu izmantošanas iespējas zinātnē un tehnikā, demonstrēja kinētiskās smiltis, modernos materiālus (piemīt atmiņa, maina īpašības atkarībā no vides un tº), kurus bija iespēja apskatīt pavisam tuvu un pat „aptaustīt”. Abi puiši atbildēja uz dažādiem skolēnus interesējošiem jautājumiem.
Absolventi savus sasniegumus pamato ar pacietību un mērķtiecību, katra uzdevuma un mājasdarba izpildi līdz galam, kas arī veido stabilu zināšanu pamatu saistošiem pētījumiem un jauniem atklājumiem.
Skolēnu secinājums pēc nodarbības – „ķīmija ir „grūta mācība”, bet arī interesanta un saistoša.”
Ķīmijas skolotāja Ārija Čerņavska lepojas ar savu audzēkņu sasniegumiem zinātnē, jo gan Raimonds, gan Edgars vairākkārt saņēmuši godalgotas vietas valsts ķīmijas olimpiādēs, bet 2007. gadā Ārija Čerņavska apbalvota ar Ata Kronvalda prēmiju par ievērojamu ieguldījumu talantīgāko skolēnu apzināšanā un izglītošanā, skolēnu zinātniski pētnieciskās darbības organizēšanā un vadīšanā.
Tautas dzīvesziņas stunda Mārtiņdienā.
10. novembrī Latvijā atzīmē Mārtiņdienu, kas ir bagāta ar dažādām tradīcijām. Arī mūsu skolā sākumskolas skolēni klases stundā mācījās latviešu tautas dzīvesziņu – rudens gadskārtas – Mārtiņu - vietu latviešu dabas kalendārā.
Mārtiņdiena ir ikgadēja gadskārtu svētku diena, ar kuru beidzas klusais veļu laiks un sākas jautrā ķekatās iešana līdz pat Meteņiem. Pēc Saules kalendāra Mārtiņdiena iezīmē viduspunktu starp rudens saulgriežiem Miķeļiem un ziemas saulgriežiem Ziemassvētkiem.
Sākumskolas skolēni un viņu klases audzinātājas Mārtiņdienu jautri un ar dažādām izdarībām sagaidīja 10. novembrī. Skolas 3. stāvā Mārtiņdienā bija sanākuši ķekatnieki. Viņi stāstīja ticējumus, runāja tautasdziesmas un iesaistījās rotaļās, jo, tikai darbojoties, vislabāk var apgūt arī tautas dzīvesziņu un tradīcijas. Foajē sienas greznoja bērnu zīmējumi – „rakstīti cimdi” un „gaiļi” košām astēm”.
Ap Mārtiņu laiku dienas gaisma arvien vairāk izzūd un daba laižas ziemas miegā, kļūstot noslēpumu pilna. Tāpēc ir īstais laiks pasaku stāstīšanai un mīklu minēšanai – līdz Ziemassvētkiem, kad saule sāks pavasara gaitu.
7. novembrī
7. novembrī 11. klases skolēni un skolotājas Aija Revizore, Iveta Mame devās ekonomikas priekšmeta mācību ekskursijā uz Priekuli, Gramzdu, Pāvilostu, kur apskatīja, kādi uzņēmumi darbojas tuvākajā apkārtnē.
Mācību ekskursiju finansēja Lauku konsultācijas centrs. Ekskursijā piedalījās arī šī centra darbinieces Inese Freiberga un Ieva Kreicberga. LKC programmā „Uzņēmējdarbības popularizēšana laukos” mācību stundas ekonomikā Vaiņodes vidusskolā notika jau iepriekšējā mācību gadā.
Skolēni apskatīja, kā strādā uzņēmums SIA "Maileks" Priekulē, kurā uzņēmuma īpašnieks Ilgonis Šteins izstāstīja, kas ir kokapstrāde un kā koku sagatavo tālāk mēbeļu ražošanai. Eksursija turpinājās Gramzdā SIA "Maileks" otrajā ražotnē.
Priekules maizes ceptuvē bija iespējams redzēt, kā cep maizi. Ražošanas procesa pamatā ir roku darbs. Tieši tas, ka katrs kukulītis ir ar rokām apglaudīts, apmīļots un tiek cepts malkas krāsnī, ir Priekules uzņēmuma kvalitātes rādītājs.
Bunkas ūdens dzirnavas, kuras celtas 1841. gadā mehānismus darbina ne vairs ūdens, bet elektrība, tomēr dažas iekārtas ir saglabājušas pat dzirnavu darbības no pirmsākumiem. Tajās joprojām notiek darbs - no graudiem iegūst augstas kvalitātes miltus.
Izsalkuši un noguruši skolēni ieradās pie mājražotājiem "Ievlejās", kur visgardāko maizi pasaulē cep pēc sentēvu metodēm - krāsnīs, kuras izkurina ar bērza un priedes malku. Bija iespēja izcept maizes kukulīti un aizvest to ģimenei. Prieks un mirdzums bija redzams skolēnu acīs, kad katrs gatavoja savu kukulīti un, noliekot uz lizes, to apmīļoja pirms likšanas krāsnī Saimniece cienāja ar maizi, medu un piparmētru tēju, risināja sirsnīgas sarunas, gaidot, kamēr maizīte izcepsies.
Kad cepšana bija galā, tika apskatīts Pāvilostas uzņēmums, kurā zivis tiek kūpinātas, pēc tam tirgotas Liepājas tirgū, vietējā veikalā un citur. Pie zvejnieka, kurš zivis kūpina savam priekam, skolēni tika degustēt nēģus.
Skolēnu viedoklis, ka ekskursija ļoti patika, ka vismaz reizi semestrī ir jāveido šādas stundas, katrā mācību priekšmetā.
`
Citādas mācību stundas
Šajā mācību gadā, īstenojot skolas galvenos uzdevumus, skolotāji veido „citādas mācību stundas”, kurās pielieto dažādas mācību metodes, lai reizē ar teorētiskajām zināšanām skolēni mācītos analizēt, izvērtēt, apgūtu arī praktiskās iemaņas atbilstoši mūsdienu apstākļiem un izmantotu reālās mācīšanās iespējas.
Oktobrī šādas „citādas mācību stundas” notika 1. – 4. klašu skolēniem dabaszinībās. Vienā nodarbībā bērni mikroskopā pētīja augus un sūnas, savus iespaidus attēloja zīmējumos, kurus izvietoja izstādē skolas vestibilā.
Nākošajā interaktīvajā nodarbībā tika noskaidroti dažādi jautājumi par kauliem un skeletu, tika pārbaudītas zināšanas interesantos konkursos.