Vaiņodes vidusskola
Konference „Atbalsta pasākumu ieviešana skolēniem sociālā riska mazināšanai un skolēniem ar mācīšanās grūtībām”
13.12.2011 10:18
Otrdien, 15.novembrī konferencē „Atbalsta pasākumu ieviešana skolēniem sociālā riska mazināšanai un skolēniem ar mācīšanās grūtībām” piedalījās Vaiņodes internātpamatskolas skolotāji, Vaiņodes vidusskolas skolotāji, Liepājas speciālās internātskolas direktora vietniece Kaiva Žīmante.
Pieredzē dalījās Vaiņodes vidusskolas un Vaiņodes internātpamatskolas skolotāji.
Tā kā abas skolas realizē pamatizglītības programmas skolēniem ar mācīšanās traucējumiem, bija ļoti derīgi iepazīties ar kaimiņskolas pieredzi. Lielu interesi un atbalstu guva internātskolas kolēģu izveidotie mācību palīglīdzekļi – atbalsta līdzekļi skolēniem ikdienas darbā, kā arī valsts pārbaudes darbos. Visi skolotāji vienprātīgi atzina, ka paša skolēna gatavotie palīgmateriāli ir daudz noderīgāki nekā skolotāju sagatavotie, vai tipogrāfijās iespiestie. Iepazināmies ar skolēnu mapēm – portfolio, kurus gatavo skolotāji, šajās mapēs glabājas visa informācija par bērnu no brīža, kad viņam noteikts mācību atbalsts. Domas dalījās jautājumā par skolotāja palīga funkcijām un praktisko darbību. Skolā ir nonākuši pie secinājuma, ka viņu apstākļos lielāku palīdzību sniedz skolotāja palīgs, ja viņš atrodas klasē kopā ar skolotāju un individuāli palīdz skolēnam. Tas iespējams gadījumos, ja klasē ir ne vairāk kā divi vai trīs skolēni ar mācīšanās grūtībām. Atsevišķos gadījumos skolotājs konsultē skolēnus arī pēc mācību stundām. Abu skolu skolotāji atzīst, ka vislielāko palīdzību var sniegt un rezultātu gūt darbu sākot ar sākumskolas skolēniem.
Vaiņodes vidusskolas pieredze izrādījās atšķirīga vairākos jautājumos. Klasēs ir ļoti liels skolēnu skaits un līdz ar to arī zināšanu līmenis ir stipri atšķirīgs.Ir klases, kurās skolēni, kuriem būtu vajadzīga un vēlama skolotāja palīga palīdzība, sasniedz pat desmit skolēnus. Tāpēc par iedarbīgāku ir atzīta metode, kad klase tiek dalīta grupās, ņemot vērā skolēnu zināšanu līmeni un darba tempu. Klases grupās tiek dalītas jau gada sākumā un paralēli strādā divi skolotāji. Abi skolotāji nepārtraukti konsultējas un sadarbojas. Skolotāja palīga palīdzība sākumskolā ir nepieciešama gandrīz visos mācību priekšmetos, bet skolotāji ir vienojušies, ka lielāku labumu dos tas, ja palīdzība tiks sniegta pamatpriekšmetos – matemātikā , latviešu valodā, dabaszinībās.
Dažus gadus atpakaļ mūsu skolā klases grupās dalījām ,izmantojot finansējumu, kas paredz darbu ar skolēnu grupām un individuālo darbu. Pateicoties ESF projektam „Atbalsta pasākumu ieviešana Vaiņodes vidusskolai bērnu un jauniešu sociālas atstumtības riska grupu integrācijai izglītībā” iesāktais darbs izvērsās ļoti veiksmīgs. Divus gadus projekta ietvaros skolā strādāja četri skolotāja palīgi, palīdzot skolēniem un skolotājiem ikdienas darbā matemātikā, latviešu valodā, dabaszinībās un visos mācību priekšmetos sākumskolā. Sadarbībā ar visu skolotāju kolektīvu darbojās psihologs un mūzikas terapijas speciālists. Skolēni nelielās grupās pēc mācību stundām pildīja mājas darbus un papildinot zināšanas, darbojās dažādās interešu grupās. Finansējums ir galvenais trūkums, kurš neļauj sniegt palīdzību visiem skolēniem, kuriem tas būtu nepieciešams.
Latvijā vēl nav īsti noformulēta skolotāja palīga un palīgskolotāja funkcija, tāpēc kā konsultantu jau vairākkārtīgi esam piesaistījuši Liepājas speciālās internātskolas direktora vietnieci Kaivu Žīmanti. Esam noklausījušies vairāku dienu lekciju kursu par skolēniem ar mācīšanās traucējumiem, dalījušies pieredzē par konkrētiem jautājumiem, uzklausījuši ieteikumus. Šajā reizē lūdzām ieteikumus skolotāja palīga darba apraksta izstrādāšanā.
Debatēs piedalījās projekta skolotāji, kuri izteica pozitīvu novērtējumu projekta laikā padarītajam un iegūtajam. Pārējie skolotāji atzinīgi izteicās par iegūto projekta laikā un ir satraukti par projekta turpinājumu. Izteikties bija uzaicināts Vaiņodes novada domes priekšsēdētāja vietnieks izglītības un sporta jautājumos Zigmunds Mickus. Tā kā projekta finansējums beidzas mācību gada vidū un , lai darbs nepaliktu pusdarīts, ir lūgts novada domi līdz mācību gada beigām finansiāli atbalstīt visvairāk nepieciešamās darba vietas. Novada dome sola rast risinājumu un līdz semestra beigām paziņot lēmumu. Skola no savas puses ir atradusi nelielu iespēju, ietaupot uz individuālo grupu darba rēķina palīdzēt projekta realizācijā arī turpmāk.Ar nākamo gadu esam iesaistījušies jaunā projektā, kļūstot par sadarbības partneri Vaiņodes internātpamatskolas atbalsta centram „Dialogs”. Projektā iesāktie labie darbi noteikti turpināsies arī šī projekta ietvaros.
Gunta Minka